SZEROKI TOR MOŻLIWOŚCI



PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa sp. z o.o. rozpoczęła działalność 1 lipca 2001 r., należy do Grupy PKP. Funkcjonuje w ramach zintegrowanej struktury, jako zarządca infrastruktury i przewoźnik towarowy, oferując kompleksową obsługę transportowo-spedycyjno-logistyczną. Atrybutem linii LHS jest transport bez konieczności przeładunku towarów na granicy polsko-ukraińskiej.


LHS to najdłuższa na terenie Polski kolejowa linia szerokotorowa (o prześwicie 1520 mm) przeznaczona do transportu towarowego. Tor o długości 394,650 km dociera do najdalej na Zachód położonego punktu linii szerokotorowej w Europie Środkowej. Przebiega przez przejście graniczne Hrubieszów-Izov a następnie przez 5 województw: lubelskie, podkarpackie, świętokrzyskie, małopolskie i śląskie. Spółka PKP LHS to znaczący partner w biznesie o ugruntowanej pozycji na rynku polskim i międzynarodowym w sektorze kolejowych przewozów towarowych.

SZEROKI TOR MOŻLIWOŚCI i REKORDOWY WYNIK PRZEWOZÓW W CAŁEJ HISTORII SPÓŁKI!


Pomimo trwającego od 24 lutego 2022 r. konfliktu zbrojnego na Ukrainie, Spółka PKP LHS sp. z o.o. wykonała w 2022 r. przewozy na poziomie 11,085 mln ton. Przekroczenie 11 milionów ton to rekordowy wynik w zakresie przewozów w całej historii Spółki PKP LHS. Wynik ten uzyskano przy dotychczas najniższym udziale przewozów rudy żelaza i dominacie przewozów pozostałych ładunków, wymagających znacznie większych nakładów finansowych oraz wydłużonej pracy służb administracji państwowej na granicy. Realizacja takich przewozów była możliwa dzięki prowadzonej w ostatnich latach intensywnej działalności inwestycyjnej przez Spółkę PKP LHS. Na bardzo dobry wynik przewozowy bardzo istotny wpływ miały też przewozy realizowane w ramach pomocy humanitarnej Ukrainie.

INWESTYCJE ŚRODKIEM OSIĄGANIA CELÓW RYNKOWYCH PKP LHS


PKP LHS realizuje plany rozwojowe kontynuując program inwestycyjny, którego wartość na lata 2018-2025 ma wynieść ponad 800 mln złotych. Spółka w 2022 roku zrealizowała szereg inwestycji m.in.: przebudowano układ torowy wraz z modernizacją hali wagonowej na stacji Hrubieszów LHS, zakończono II etap inwestycji dotyczącej zabudowy urządzeń SRK, pozwalających w pełni zobrazować sytuację ruchową na szlakach, mijankach i stacjach. Kolejna inwestycja to budowa mijanki Zamość – Majdan LHS, która przyczyniła się do zwiększenia przepustowości linii LHS. Oddano do użytku halę magazynową na terenie Terminala Przeładunkowego Szczebrzeszyn LHS. Na terenie Spółki PKP LHS powstało 7 farm fotowoltaicznych o łącznej mocy ponad 365 kWh. W 2022 r. Kształt wieloletniego programu inwestycyjnego PKP LHS był dotychczas determinowany głównie przez przedsięwzięcia zmierzające do zwiększenia przepustowości linii kolejowej nr 65, zwiększenia technicznego potencjału logistycznego stacji kolejowych rozlokowanych wzdłuż linii i inwestycje taborowe. Wszystkie te przedsięwzięcia nakierowane były i są na zwiększenie rozmiarów działalności i umocnienie pozycji rynkowej Spółki. Obecnie w Woli Baranowskiej powstaje nowy terminal przeładunkowy PKP LHS. Prace przewidują przebudowę układu torowego z rozstawem torów szerokim i normalnym. Terminal będzie wspierał rozwój gospodarczy południowo-wschodniej Polski. Budowa terminalu przeładunkowego w Woli Baranowskiej jest współfinansowana ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach RPO Województwa Podkarpackiego.

POMOC W ODBUDOWIE UKRAINY


Dzięki doświadczeniom zgromadzonym we współpracy z kolejami ukraińskimi w poprzednich latach, Spółka PKP LHS, zarówno po wybuchu pandemii i następnie wojny na Ukrainie, była i nadal jest wciąż bardzo aktywna. Pomimo ogromnych trudności, z którymi Spółka musiała się mierzyć, podkreślić należy to, że wciąż PKP LHS niesie duże i profesjonalne wsparcie logistyczne dla organizowanej w Polsce pomocy humanitarnej dla Ukrainy.

Kolejnym przedsięwzięciem z jakim musi zmierzyć się PKP LHS będzie wypracowanie formuł wsparcia logistycznego dla firm, które zaangażują się w pomoc przy odbudowie Ukrainy. Wszystkie te procesy i wydarzenia będą miały duży wpływ na funkcjonowanie PKP LHS, która chce umocnić swoją pozycję jako lidera przewozów kolejowych, w kontaktach z kolejami ukraińskimi.

Sektor kolejowy w Europie napotyka w ostatnim czasie na nowe wyzwania związane m.in. z koniecznością zapewnienia przepustowości i taboru dla przewozu towarów. W czasie wojny na Ukrainie, korytarze transportowe muszą nie tylko odzwierciedlać największe potoki ruchu, ale stanowić również wymierny instrument umożliwiający reakcję w sytuacjach kryzysowych. Dzięki tej samej jak w Ukrainie szerokości torów linia LHS może stać się bardzo ważnym elementem programu powojennej odbudowy Ukrainy, na co Spółka PKP LHS jest otwarta. Wojna na Ukrainie i jej wielorakie konsekwencje dla Polski uświadamiają, że PKP LHS ma strategiczne znaczenie dla polskiej obronności.

Poprzez prawidłowo obraną strategię rozwojową PKP LHS i konsekwentną jej realizację widoczne jest sprawne zarządzanie spółką, a w rezultacie osiąganie sukcesów. Istotne znaczenie w tych procesach ma praktyka trafnego przygotowania inwestycji modernizacyjnych i rozwojowych Spółki, sprawna ich realizacja i szybkie wprowadzanie do eksploatacji efektów z tych inwestycji.

Czytaj więcej