Infrastruktura Trójmorza
28 czerwca 2021
Kraje należące do Inicjatywy Trójmorza realizują wiele projektów w celu poprawy infrastruktury regionów. Poniżej zostały przedstawione najważniejsze projekty infrastrukturalne. Bursztynowy Korytarz Transportu Kolejowego - Korytarz połączy porty Adriatyku w Słowenii z portami śródlądowymi na Dunaju na Węgrzech i Słowacji, ale niesie także perspektywę rozwoju transportu kolejowego z Serbią i poprawę transportu kolejowego w kierunku Europa – Azja. Korytarz sieci bazowej TEN-T Bałtyk – Adriatyk - Rozwijane są nowe przepływy ruchu między portami bałtyckimi i adriatyckimi oraz ich zapleczem, a porty jako punkty początkowe i końcowe korytarza są wzmacniane. Autostrada "Morze Czarne" - Jest częścią VIII paneuropejskiego korytarza transportowego "Durres-Elbasan-Skopje-Sofia-Płowdiw-Burgas-Warna". Głównym celem wstępnego projektu jest zilustrowanie planu rozmieszczenia drogi i wykonania obwodnicy autostradowej Bułgarii. Budowa drugiego toru między Sopron i Györ - W obecnej sytuacji stacja Sopron (granica Węgier i Austrii) – Harka (granica HU-AT) jest na granicy przepustowości. W związku z tym odcinek ten nie jest odpowiedni do ułatwienia oczekiwanego wzrostu ruchu, zwłaszcza planowanej zwiększonej częstotliwości pociągów transgranicznych między Austrią a Węgrami. Budowa nowego mostu drogowego nad Cisą w rejonie Záhony - Między Węgrami a Ukrainą, w rejonie Záhony, przepustowość istniejącego mostu drogowego w Cisy jest „wąskim gardłem” w ruchu między tymi dwoma krajami. Dodatkową przepustowość można zapewnić jedynie na stałe poprzez budowę nowego mostu i nowego przejścia granicznego. Budowa toru trójkątnego Zalaszentiván (Węgry) - Projekt usunie ważne wąskie gardło na korytarzu kolejowym UE RFC 11 i poprawi przepustowość i prędkość ruchu kolejowego między liniami kolejowymi Szombathely – Zalaszentiván TEN-T Comprehensive i Zalaszentiván – Hodos TEN-T. Połączenie Dunaj-Odra-Łaba - Projekt wielofunkcyjnego korytarza żeglugi śródlądowej łączącej Morze Bałtyckie, Morze Czarne i Morze Północne, który obejmuje funkcje energetyczne i gospodarowania wodą. Poprawa połączeń kolejowych między głównymi miastami Polski a krajami sąsiednimi - Celem projektu jest stworzenie brakującego od dziesięcioleci systemu międzyregionalnych i międzynarodowych pasażerskich połączeń kolejowych (obecne zapotrzebowanie na przewozy bardzo wzrosło od czasu wybudowania większości linii). FAIRWAY Dunaj - Ogólnym celem projektu jest: opracowanie skoordynowanych planów działań w celu wdrożenia Master Planu Rehabilitacji i Utrzymania Torów Wodnych na Dunaju i jego żeglownych dopływach, opracowanych w ramach Strategii UE dla Regionu Dunaju. Projekt ma przyczynić się do zwiększenia bezpieczeństwa, wydajności i przyjazności dla środowiska żeglugi śródlądowej. Rekonstrukcja węzła kolejowego w Lublanie - Przebudowa istniejących linii kolejowych i obwodnic oraz budowa nowego dworca, zaplecza logistycznego i ochrony przed hałasem. Terminal naftowo-gazowy w porcie Ploče - Budowa nabrzeża dla ropy naftowej i gazu skroplonego w porcie Ploče pozwoli na rozbudowę i modernizację infrastruktury portowej oraz zapewni zwiększony przepływ ładunków płynnych przez port Ploče i Korytarz Vc, zwiększy przychody Zarządu Portu, a także znacznie zwiększy wydajność przeładunków i obniży koszty transportu na jednostkę ładunku dla użytkowników pojemności portowych. Modernizacja infrastruktury portu Rijeka - Głównym celem projektu jest zapewnienie ciągłości ruchu ładunków drewna w porcie Rijeka. Celami szczegółowymi projektu są utrzymanie pełnej zdolności operacyjnej nabrzeża oraz zwiększenie bezpieczeństwa przewozów ładunków drewna na nabrzeżu. Projekt znacznie zwiększy bezpieczeństwo pracy na nabrzeżu. Rijeka — Zagrzeb głębokowodny terminal kontenerowy - Port Rijeka odnotował wysoki wzrost wolumenów kontenerów, z prawie 250 000 TEU przeładowanych w 2017 roku. Wzrost segmentu kontenerów wynika głównie z dalszej konteneryzacji drobnicy w regionie, zmodernizowanego dostępu drogowego i kolejowego na lądzie i w głębi lądu, zmodernizowanego portu oraz ulepszonej procedury ułatwień celnych, które umożliwiły portowi Rijeka konkurowanie z innymi portami północnego Adriatyku zarówno pod względem ruchu krajowego, jak i wielkości handlu w krajach położonych w głębi lądu. Rail Baltica - Projekt infrastruktury transportu kolejowego, którego celem jest integracja krajów bałtyckich z europejską siecią kolejową. Projekt obejmuje bezpośrednio pięć krajów Unii Europejskiej – Polskę, Litwę, Łotwę, Estonię oraz pośrednio Finlandię. Rail-2-Sea - Budowa linii kolejowej między portem Gdańsk a portem Konstanca przebiega przez cztery kraje: Polskę, Słowację, Węgry i Rumunię. Sava IW odcinek między Jaruge – Novi Grad - W chwili obecnej droga wodna rzeki Sawy nie spełnia wymaganych parametrów nawigacyjnych IV klasy międzynarodowej drogi wodnej i nie pozwala na przerwaną żeglugę przez 300 dni w roku dla statków o maksymalnym zanurzeniu 2,5 m. Zgodnie z projektem wstępnym konieczna jest przebudowa istniejących obiektów dróg wodnych oraz budowa nowych umocnień, ostróg i progów, które zmniejszą szerokość toru wodnego i zwiększą głębokość rzeki. Tunel pod przełęczą Petrohan - Celem projektu jest ułatwienie podróży do północno-zachodniej Bułgarii i skrócenie dystansu do Rumunii. Trasa Via Baltica - Biegnie z Polski do Estonii. Jest jedną z najważniejszych arterii tranzytowych w Europie Wschodniej. W Litwie, Łotwie i Estonii nie ma innego korytarza transportowego dla transportu towarów w kierunku północ-południe. Na drogach udział ruchu towarowego wynosi około 30%, co wymaga najwyższej jakości warunków ruchu, aby zapewnić płynność ruchu. Trasa Via Carpatia - Przebiega na osi Północ-Południe między Morzem Bałtyckim, Egejskim, Czarnym i Adriatyckim, wpisując się tym samym w proces pogłębiania spójności gospodarczej i terytorialnej Unii Europejskiej oraz przyczyniając się do rozwoju społeczno-gospodarczego regionu i Europy Południowej. Viking Train - Wspólny projekt kolei litewskich, ukraińskich i białoruskich, firm sztauerskich oraz portów Kłajpedy, Czernomorska i Odessy. Trasa przecina Ukrainę, Białoruś oraz Litwę i łączy sieć morskich linii kontenerowych i contrailerowych nad Bałtykiem, Morzem Czarnym, Morzem Śródziemnym i Morzem Kaspijskim.
Źródło: https://3seas.eu/
Czytaj więcej
05 listopada 2024
WSCHODNIEGO KONGRESU MŁODYCH LIDERÓW
08 lipca 2024
25 czerwca 2024
25 czerwca 2024
11 czerwca 2024
04 czerwca 2024
28 maja 2024
16 maja 2024
10 maja 2024